Det er ingen tvil om at det å starte en bedrift er spennende, men det kan også være svært hektisk å få alt stablet på beina. Derfor kan det være lurt å automatisere så mange arbeidsoppgaver som mulig med gode programmer og tjenester. Imidlertid er store budsjetter en luksus de fleste startups ikke har, og nettopp derfor har vi samlet noen løsninger som gir mye verdi for pengene. 

Vi har selv stått på startstreken som startup og vet hvor viktig pålitelige tjenester og programmer er for tidlig suksess. Derfor har vi vært svært selektive når vi fant frem til de viktigste løsningene du bør vurdere som en startup. Les videre for å finne ut hvilke programmer som kan gjøre hverdagen enklere, slik at dere kan fokusere på det som virkelig teller. 

Finn frem til gode løsninger

Når man nettopp har startet en bedrift kan det være lett å la seg rive med av gode lovnader om produktivitet, men budsjetter er gjerne svært begrensede. Derfor er det viktig med en god sammenligningstjeneste som trekker frem både gode- og dårlige sider med ulike løsninger. Dette sparer deg for tidkrevende undersøkelser slik at du heller kan fokusere på det som virkelig teller. Her kommer Enkelbedrift.no inn som en nyttig og pålitelig sammenligningstjeneste for deg som ønsker å finne de mest nødvendige programmene for din bedrift. For å illustrere hva du kan finne hos EnkelBedrift har vi trukket frem noen viktige verktøy som kan avlaste arbeidsmengden i din startup. 

Smarte løsninger for din startup

Nedenfor har vi funnet frem til noen nyttige verktøy som kan gjøre det enklere å automatisere ulike arbeidsprosesser i din startup. Ved å bruke de riktige verktøyene vil din bedrift kunne optimalisere arbeidsflyten og oppnå sine mål på en mer effektiv måte. 

Verktøy for prosjektstyring

Som startup har man gjerne mange prosjekter gående samtidig, noe som gjør god prosjektstyring helt essensielt. Du skal gjerne utvikle produkter, lansere nettsidene og skape innhold knyttet til virksomheten din. Da kan det være nyttig å finne frem til et godt prosjektstyringsverktøy som gjør at alle involverte parter enklere kan følge med på status i de ulike prosjektene. Her har vi trukket frem noen av våre favoritter som gjør at både små- og store team kan arbeide sømløst sammen. 

  • Trello – Dette er en enkel og praktisk programvare som gjør det mulig å lage oversiktlige lister med gjøremål, endre status og holde styr på oppgaver som allerede har blitt gjennomført. 
  • Jira – Har dere en live beta eller programvare som krever aktiv oppfølging av feil og mangler? Da vil Jira være et utmerket program som hele bedriften kan yte godt av. 
  • Monday – Dette er en plattform som gjør det enklere å jobbe på tvers av avdelinger og grupper. Samle alle nødvendige opplysninger i Monday slik at man alltid ser hva som er gjort, må gjøres og enda viktigere hvem som skal gjøre det. 

Verktøy for å lage nettsider

Synlighet er viktig for en startup og alle respektable bedrifter må ha en egen nettside. Imidlertid har de færreste startups et stort budsjett satt til side for at noen skal designe nettsiden deres. Da kan det være godt å vite at det finnes rimelige løsninger som lar deg bygge en premium nettside på egenhånd. Her finnes det en rekke ulike løsninger, men vi har trukket frem de som er best egnet når du skal lansere en nettside så fort og enkelt som mulig. 

  • Wix – Ingen ekspert på programmering og design? Da vil Wix være et utmerket redskap som gjør det mulig å lage avanserte nettsider på bare noen timer. Takket være dra-og-slipp teknologi kan du lage din helt egen nettside uten å kunne skrive kode eller være ekspert på design. 
  • Shopify – Dersom du skal selge noe på nett er det viktig med en pålitelig programvare som gjør dette så enkelt som mulig. Her har Shopify utviklet en plattform som kan tilpasses de aller fleste nettsider, og du kan selv skreddersy hvordan du ønsker at butikken skal se ut.

Markedsføringsverktøy

Vi var inne på det tidligere, men synlighet er helt kritisk for en bedrift som er i startup fasen. Et selskap ingen har hørt om vil sjeldent selge noe særlig, så her bør du finne frem noen nyttige markedsføringsverktøy så tidlig som mulig. Heldigvis trenger det ikke være kostbart å markedsføre seg på nett, og innholdsmarkedsføring på sosiale medier og hjemmesiden er gjerne et populært utgangspunkt for mange startups. Imidlertid trenger du fortsatt gode verktøy for å organisere, planlegge og måle effekten av ulike innlegg. Derfor har vi funnet frem noen praktiske løsninger som gjør deg til en markedsføring eller SEO-ekspert med noen få tastetrykk. 

  • Hootsuite – De fleste bedrifter i dag benytter seg gjerne av flere sosiale medier samtidig, men de færreste ønsker å ha 5-6 skjermer åpne samtidig. Dette har Hootsuite løst på en utmerket måte ved at du kan være logget inn på flere sosiale medier samtidig og styre alle fra ditt dashboard. Ta kontroll på sosiale medier i dag! 
  • Buffer – Muligheten til å planlegge fremtidige innlegg er essensielt for å ha en konsistent publiseringsplan. Imidlertid er ikke dette en funksjon som finnes på alle sosiale medier, noe Buffer forsøker å løse med sin smarte plattform. 

Løsninger for kundehåndtering

Du ønsker å skape en best mulig løsning for kundehåndtering på et tidlig stadium i din bedrift. Dette kan gjerne være en stor investering for mange små selskaper, noe som gjør det viktig å finne et verktøy som kan skaleres etterhvert som din startup vokser videre. 

  • Hubspot CRM – Den mest tilpasningsdyktige CRM løsningen finner du hos det amerikanske selskapet Hubspot. Her kan du få løsninger tilpasset alt fra små startups til store industrielle konsern, men det beste av alt er at du får en plattform med alle nødvendige funksjonaliteter samlet på ett sted. 

Oppsummering

En hektisk hverdag og stramme budsjetter gjør at man må være selektiv ved valg av ulike løsninger for din Startup. Dette har Enkelbedrift gjort enklere ved å tilby en oversiktlig sammenligning av et stort antall nyttige verktøy for små- og mellomstore bedrifter. Her kan du lese ulike anmeldelser, se fordeler og ulemper, samt se hvilke essensielle programmer du bør prioritere for å få en bedre arbeidsflyt.